zondag 21 oktober 2012

Koppeling

De koppeling wilde niet loskomen, zelfs na 3 ritten warmdraaien, remmen, gasgeven en koppelen tegelijk.
Een nieuwe pakking was nog niet voorhanden, maar ik kon het niet laten.
Voetsteun los, kickstarter eraf, rem losgemaakt, olie afgelaten en voorzichtig alle schroeven gelost.


Tikje met een rubberen hamer, deksel los, heel voorzichtig de pakking losgemaakt, rempedaal omlaag en de deksel was eraf. Zag er in de eerste instantie niet goed uit, witte schuimachtige substantie(vocht bij de olie) aan de binnenkant.


Na wat zoeken bij de pakking bleek dat ie aan de bovenzijde bij de oliefilter niet helemaal was afgesloten.


Tijd om de koppeling te bekijken.


En wat doet vocht met metaal?..... juist......roesten! 5 van de 6 koppelingsplaten en 4 metalen tussenplaten kompleet aan elkaar vast.


Er was behoorlijk wat kracht nodig om ze van elkaar te scheiden. De vierkantjes op de foto zijn roestplekken


Geen eer meer aan te behalen, gelukkig heb ik onlangs een blok gesloopt met een gat in het carter dus ik wist dat de platen nog goed waren. Opgeslagen in schone olie (voor later!)


Alles in omgekeerde volgorde gemonteerd, alles goed schoongemaakt, vloeibare pakking gebruikt op de verdachte delen, nieuwe olie en testen..............
Heerlijk, een uur of wat rondgereden in de buurt, het rijdt zo lekker dat je zelfs foto of film vergeet.......
Technisch is de "Blonde Dame" nu weer helemaal in orde. Het uiterlijk wordt hard werken (Demonteren, ontroesten, schuren, lakken, polijsten, nieuwe spaken, banden, stickerset, etc.) Voorlopig zit dat er niet in qua tijd en geld en doe ik het met het idee...."Echte schoonheid zit van binnen".






Geen opmerkingen:

Een reactie posten